Er du ægte Alfist helt ind i blodet vil du sikkert synes det er lidt fjollet, at Alfa Romeo skal til at lave klodsede firehjulstrækkere. Det går helt sikkert direkte imod hvad en Alfist står for. Motorcar undersøger om det hæderkronede sportslige italienske bilmærke har solgt ud – eller om Alfisterne og alle os andre skal tørre øjnene og råbe Forza Italia…
“Stop stop”, råber den middelaldrende mand mens han forbrilsk forsøger at komme ud af hans bil i ny rekord-tid. Hans blik signalerer at noget er helt galt. Jeg har netop sat den Misano blå Stelvio i bakgear og er på vej ud af en parkeringsbås. Jeg ruller el-ruden ned og kigger spørgende på ham. Vil han høre om SUV’en han næppe har set før? Da han når hen til bilen afløses hans bekymrede mine pludselig af et smil. “Åhhhh, jeg troede der sad en Nettopose i hjulet!?!”, udbryder han og løfter afvæbnende sine arme og stiger tilbage i hans bil – var det en ældre Toyota!? KA-TJIING, de 4.000 kr. dyre special-lakerede gule bremsekalibre er allerede hver en krone værd.
Porsche-folket vil nu klø sig i håret. Nej, der er ikke kulfiber skiver på Stelvioen. Kaliprene er bare gule fordi det ser sejt ud. Porsche-folket vil stadig undre sig – men Alfisterne begynder at forstå hvor Alfa Romeo vil hen med Stelvio. Gule bremse-kalibre på en SUV – det er sådan noget kun italienere finder på.
Faktisk vil de fleste skeptikere vedr. en SUV med Alfa Romeo emblem falde helt ned ved første blik af Stelvio. Allerede dér strømmer der nemlig rigelig Alfa DNA ud fra de hævede skærmkasser. Vi tøver ikke med at kalde Stelvio en af de smukkeste SUV’s netop nu. Ingen tyske konkurrenter kan matche det look – største trusler på udseendet kommer derimod fra Sverige og England. Men netop på looket kan italienerne altså noget.
Er det så en ægte off-roader? Stelvio trækker som udgangspunkt på baghjulene men kan sende 50% af kræfterne ud foran. Stelvio har også en form for “bjerggeds-indstilling” der gør gearingen ekstremt lavgearet. Men særlige køreprogrammer til sne, mudder, sten etc som en ægte offroader, som f.eks. Range Rover og Land Rover, har italieneren ikke. Kun A for All-weather ved DNA-vælgeren har du at gøre godt med. Men dansk vinterkørsel og en tur på Fjeldet eller i Alperne skal Stelvio nu sagtens klare alligevel. Er ens behov til mere håndkogt terrænkørsel køber du ikke en italiensk supermodel.
Stig op i kabinen og selv en Alfist vil straks føle sig hjemme. Klassiske Alfa Romeo dyder. På godt og ondt. Luftdyserne, de dybe dobbelt ure i instrumentpanelet, et sportslig 3-egeret rat (sågar med varme som standard) og Alfa’s DNA drejeknap til at vælge køreprogram. Smukt og lækkert design – minimalistisk uden for mange knapper – men heller ikke fransk minimalisme hvor alle knapper er gemt væk i en multiskærm og så til gengæld kræver mindst 5 tryk for selv den mindste justering. F.eks. fungerer det store menu-drejehjul, kombineret med en mindre dreje/trykknap til volume og media, perfekt. Den store centerskærm er virkelig lækker integreret i instrumentbordet, men de typiske italienske spidsfindigheder findes naturligvis også. F.eks. sidder midterarmlænet lidt i vejen når man skal spænde sikkerhedsselen, især i passagersiden. Og hvorfor kan man ikke betjene el-sæderne uden tænding på? Bilen har trods alt nøglefri start og indgang som en del af Convenience pakken til 11.000 kr. Dén var aldrig gået hos Audi eller en af de andre tyske mærker. Udsynet er heller ikke noget at skrive alt for positivt om. Vi vil klart anbefale at tilkøbe et bakkamera.
Tryk på Ferrari-start knappen, frækt placeret på rattet og dit hjerte springer øjeblikkeligt et slag over – to hvis du er Alfist! Det er selfølgelig mere normen end undtagelsen nu til dags – men hvis det skal være en 4-cyl. dieselmotor så skal den tæmmes lidt bedre. Det er en ubehagelig jammer der kommer fra den 2,2 liters motor med 180 hk under acceleration. På motorvej er den støjsvag og behagelig nok med sin sagte turbohvinen. Dieselmotoren kommer også i en 150 hk og 210 hk udgave. Powermæssigt savner vi dog ikke noget og 8-trins automatgearkassen fra tyske ZF gør det godt. Dog føles den en smule kontant under nedbremsninger. De smukke alu-skiftepaler til 6.000 kr. ser fantastisk ud men vi brugte dem et par gange og lod så ellers automatikken klare det. Der er tydelig mærkbar forskel på de forskellige køreprogrammer. Ved bykørsel etc fungerer N bedst, skal du frem på landevej og motorvej er D at foretrække med en god speederrespons og noget der minder om Alfa Romeo dyder i styretøjet. Stelvio styrer direkte og sportslig af en SUV men er samtidig ret sidevindsfølsom. Testbilen havde meget langsom selvopretning, hvilket krævede en del tilvænning og ofte nervøse exits ud af rundkørsler og skarpe sving. Næppe hvad en Alfist vil mene Alfa Romeo står for…
Alt det har du naturligvis glemt når du parkerer Stelvio og må vende dig igen og igen på vej væk fra bilen – eller endnu bedre mærker smilet brede sig fra øre til øre når du ser den holde dér og vente på dig. Især i Misano blå og med de gule kalipre. Så strømmer blodet lidt hurtigere – Alfist eller ej! Og Stelvio fås heldigvis også med benzinmotor, sågar med en ægte entusiast-version med 2,9 liters V6 biturbo og tossede 510 hk. Se, dét er en Stelvio enhver Alfist vil forelske sig i…
Modelinfo:
4-cyl.turbodiesel, 2.143 ccm
180 hk ved 3.750 o/min
450 Nm ved 1.750 o/min
Topfart: 210 km/t
0-100 km/t: 7,6 sek.
Opgivet til 21,3 km/l. ved blandet kørsel
Køreklar vægt: 1.679 kg
Pris: 635.365 kr. (testbil: 789.965 kr.)