Vi tog til en trackday arrangeret af Track-Meet.dk, for at stifte nærmere bekendskab med den lille frække racer, Opel Corsa OPC. Det var ikke nogen dårlig oplevelse.
OPC modellen er den voldsomste Opel Corsa nogensinde. Sammenlignet med konebilen og bybilen som du typisk kender Corsaen som, er OPC i en helt anden liga. Selvom OPCen er hårdt sat op i standard-trim og opfører sig eksemplarisk på en bane, gik turen fra Kbh. til Padborg Park uden kiropraktor-hjælp eller ømme baller. Recaro sæderne holder dig fantastisk godt fast når det går løs på banen, men yder dig altså også retfærdighed på motorvejen til dagligt. Og de ser iøvrigt super svedige ud! Du får også et rigtigt lækkert læderrat at kramme dig fast til når det går løs, men derudover er der ikke noget lækkert over interiøret. Knapper og kontakter er plastic og der er ikke feinschmeckerei her. Men det er naturligvis heller ikke kriteriet når du køber en Corsa OPC eller tilsvarende bil, men på den anden side ville det jo ikke skade.
Til dagligt er Corsa OPC’en en rap lille sag. 17 tommer fælge, diffuser bagtil, fræk center-udstødning og en sportsgrill fortil samt andre små tricks giver OPC et helt andet udtryk end standard modellen. Den ligner ikke en sportsvogn men er dog alligevel så fræk i sit udtryk, at jeg en morgen på vej på job kunne lokke en Aston Martin DB7 til et lille dragrace. OPC’en tog sin første skalp – den er overraskende hurtig.
Men det er selvfølgelig på banen at Corsa OPC rigtig kommer til sin ret. De store bremsere, de brede lavprofildæk, den hårde opsætning, recaro-sæderne, den præsise styring og ikke mindst den bomstærke turbomotor. 1.6´eren yder 192 hk og op til 260 Nm. i kortvarig overboost. Den samlede pakke fungerer rigtig godt her på Padborg Park, og den lille bil fortsætter med at tage skalpe fra alt fra voldtunede trackday-biler til Lotus og BMW’er.
I de hurtige sving ligger Corsa OPC utrolig stabil og der er ikke optræk til understyring, nærmere en lille tendens til lige at smække enden ud. I de langsommere hjørner, hvor der skal accelereres ud af svinget, mærker man naturligvis at bilen har forhjulstræk og man skal være forsigtig med speederfoden hvis det ikke blot skal gå op i røg. Motoren har godt med træk selv i mindre hidsige omdrejninger og det er faktisk ikke nødvendigt at bruge 2. gear mere end et sted på Padborg Park.
Var det ikke for at skåne dæk og bremser for max afstraffelse, kunne jeg køre Corsa OPC dagen lang og stadig have det sjovt som bare fanden. Det er altså en rigtig fin lille bil – og forbandet hurtig…