Masser af lange blikke, masser af thumbs ups (sågar fra cyklisterne!) og masser af opmærksomhed. Den nye Ford Mustang har noget ikke engang Ferrari eller Porsche kan matche. Kørte du i en af dem ville du naturligvis få mindst den samme attention – men godt halvdelen ville være negativt ladet! I Mustangen er der kun smil og tommelfingre (selvom een godt nok mente det var en gammel Ferrari!?!). Ak ja… Men den røde Mustang anno 2015 er en bil, der påråber sig enorm opmærksomhed og på langt de fleste parkeringspladser vil det være den fedeste bil. Faktisk kan du godt forvente en lille skare drenge, ung som gammel, omkring bilen når du kommer ud efter at have hentet søm og nyt værktøj fra byggemarkedet (læs: mælk og bleer fra supermarkedet). Men fordi det er en pony fremfor en hingst på fronten, står de der ikke for at uddele håndmadder. Den røde, og fra visse vinkler ret olme, sportsvogn sender testosterons-niveauet nordpå og du ved hvad pøblen hungrer efter. Nøglefri indgang og start, så du er hurtig klar til at give dem det. Lige inden du trykker startknappen ind, ser du hvordan tilhængerne forventer, at jorden vil ryste og flammer vil svitse alt 3 meter bagude når bæstet bliver tvangsfodret med højoktan på din befaling…
Det er så her du skal skynde dig at komme væk – ellers får du nemlig håndmadder…
Ihvertfald i en Mustang Ecoboost! Ser du, i downsizingens vanvid har Ford nemlig fået den tossede ide at putte en lille bitte 4-cyl. motor ned i den stolte sportsvogn. Altså, helt lille er den ikke. Den er på 2.3 liter, men i en Mustang er det jo kun en halv motor – i bedste fald. Effekten er nu ikke helt hen i vejret af den grund, for Ecoboost-motoren har, som navnet antyder, turbo. Derfor yder den anstændige 317 hk. Ikke meget for en Mustang – men ok for en 4-cyl. knaldperle (jeg nåede lige over 11 km/l i snit). Motoren formår faktisk at få den store bil i ganske fint galop, men der er et andet, meget mere vitalt, problem. Lyden! For en ægte Mustang-aficionado, er en potent og olm V8-motor en meget væsentlig del af pakken. Der er ingen hår på armene der rejser sig, ingen killeren i maven (eller andre steder) når startknappen trykkes ind og motoren springer i gang. Faktisk minder lyder næsten om en diesel i tomgang. Helt og aldeles sjælforladt. Servér en gang havre med højre fod og motoren ændrer karaktér og lyder nu mere a la den i en Subaru WRX STI. Under hård acceleration lyder det som en fed GTI-motor – men dét er bare slet ikke godt nok til en Ford Mustang. Misforstå mig ikke. Det er en fed motor. Bare ikke i en Mustang. Til gengæld bliver den uden tvivl lidt af et bæst i den kommende Ford Focus RS.
Heldigvis fås en 5-liters ærkeamerikansk V8 for knap 100.000 kr. ekstra. Og det er jo fantastisk. Ikke mindst fordi resten af Mustangen er som en Mustang skal være. Spørger du denne signatur skal det være manuel gear, og det skal være V8’eren. Den 6-trins gearkasse er ufattelig lækker, og en fornøjelse i en tid hvor en god stram manuel transmission er en mangelvare, ihvertfald i potente biler med 300+ hk. I Ecoboost SKAL det være manuel. I V8’eren (GT) kan du vælge automatgear hvis du mest vil cruise. Men vil du køre og bruge din Mustang GT som en sportsvogn kræver det manuel gear. Alene den sorte gearknop (der er inspireret af de klassiske Hurst shifter-balls i en klassisk Mustang) er grund nok til at vælge manuel, men også de korte, stramme og præcise skift gør det til en udsøgt fornøjelse selv at lægge gearene ind.
Styretøjet er godt og præcist som vi er vant til hos Ford, kørestillingen perfekt og sæderne støtter fint. Jo, der er stadig lidt meget plastik på instrumentbordet – men nu kører du ikke Mustang fordi du har hang til en lækker Audi-kabine, vel? Det er glemt så snart du triller afsted. Eller det vil sige – hvis altså du kører i en GT med manuel!
De fuldvoksne 19″ fælge med Pirelli gummi sørger for glimrende bid i asfalten. Både for og bag, selvom bagenden gerne vil styre lidt med. I tørvejr vel og mærke! I vådt føre vil bagenden gerne styre meget med! Derfor skal du være enten idiot eller lidt af et køre-es for at slå traction-control helt fra i regnvejr. Ikke mindst i V8’eren. Men sådan skal det jo for dælen være i en sportsvogn med baghjulstræk og over 300 hk. Der er ikke noget mere sterilt og ligegyldigt end moderne sportsvogne med 500 hk som selv din mor kan køre hurtig i. Dem har vi set alt for mange af. Og hvis du ikke skal få lidt klamme håndflader kunne du jo ligeså godt købe en forhjulstrækker! Undervognen er klart til den mere kontante side uden at det bliver for meget af det gode i hverdagen. Brembo bremsepakke sørger for aldeles sublim bremsekraft så gebisset skal ikke sidde for løst.
Børn? Jammen det går da fint. Datteren ville ikke høre tale om andet end at blive kørt i vuggestue i rød Mustang hele ugen. Selv en langtur på 300 km gik nemmere end vanligt og bagagerummet havde fin plads til et par tasker og en klapvogn. Ok, en Mustang er naturligvis mest bil nr 2 hvis du har familie men helt upraktisk er den nu ikke.
Denne signatur kunne sagtens se sig selv med en mere Mustang i garagen. Der holder allerede en Mustang 1965 Fastback GT 4-speed og dén bil har sjæl som få. Men den kører naturligvis ikke specielt godt. Det gør den nye 2015 Mustang absolut. Faktisk blev jeg mere og mere glad for den trods den 4-cyl. motor. Selv med den lille motor har Mustangen stadig langt mere sjæl end de fleste andre nye biler. Det mærker du på alle andre når bilen kommer kørende eller står parkeret. Alligevel er det umuligt at abstrahere fra, at een dimension mangler. Det at køre Mustang er noget helt særligt. Og for dem der har prøvet det med en V8 under hjelmen gælder det som hos amerikanerne: “Theres no replacement for displacement…” Selv den nye V8 er blevet meget stille og anonym – men den har dog stadig en del mere sjæl og magi end denne 4-cyl. Ecoboost.
Modelinfo:
4-cyl., 2.300 ccm
317 hk ved 5.500 o/min
434 Nm ved 2.500 o/min
Topfart: 233 km/t
0-100 km/t: 6,0 sek.
Køreklar vægt: 1.655 kg
Pris: 568.710 kr.