Hvis du var knægt i 70’erne eller 80’erne, har du med ret stor sandsynlighed savlet over de plakater, man dengang hang op på ens værelse. De mest hotte plakater dengang var med Samantha Fox, Ferrari Testarossa, Porsche 911 Turbo og Lamborghini Countach.
Samantha Fox var yderst populær britisk popsangerinde, hvis største talent var hendes enorme bryster og bittesmå, meget våde bikinier! Ferrari Testarossa, Porsche 911 Turbo og Lamborghini Countach derimod, var de sygeste supersportsvogne verden havde set dengang. Ja hvem husker dem ikke…
Men tænk engang, i år er det 50 år siden den første Lamborghini Countach så dages lys. Og dét skal naturligvis fejres…
Ingen, som i ingen, er jo bedre til at lave retro og limiterede specialudgaver end Porsche, som jo bekendt er i samme familie som Lamborghini nu til dags. Og det er måske meget godt! Den nye Countach er nemlig snarere en modificeret Aventador end en helt ny Lamborghini. Selvfølgelig er den det, for Lamborghini Countach LPI 800-4 bliver yderst limiteret og den kommer kun i 112 stk. Hvilket naturligvis også er grunden til prisen der er …ehrrmmm… ja, du gættede det. Meget høj!
Men de kedelige detaljer, gider vi ikke hænge os i så lad os fortsætte til alt det, der giver os motor-aficionados gåsehud – uanset om vi var knægte for 50 år siden eller ej. Jeg mener, en Lamborghini Aventador er jo ikke ligefrem den dummeste donor-bil!
Kenderne af den oprindelige Countach genkender straks mange af retro-detaljerne på Countach LPI 800-4.
Den kendte bildesigner Marcello Gandini fra det italienske designbureau Bertone, tegnede den første Countach i 1971. Countach (udtales Coon-tach) betyder “overraskelse” på Piemonte-dialekt, og er et af få Lamborghini model-navne, der ikke refererer til tyre. Detaljer fra især den første Countach, men også senere Countach-modeller, er ført videre til 50-års hyldesten Countach LPI 800-4, der er baseret på Aventador.
Saksedøre, der var sindssygt i 1970’erne, har en Aventador også, så den del var jo nem nok. Skærmkasserne har fået samme kantede design, som originalen – uden at LPI 800-4 dog tilnærmelsesvis er ligeså kantet som den “rigtige” Countach.
Luftindsugningen bag sidevinduet har gæller, som kun den første Countach havde. De senere modeller fik den noget større side-indsugning, der var med til at gøre Countach lettere vulgær. Naturligvis ikke mindst på grund af den enorme hækspoiler! Ehrmmm… som nok er dét Countach-dna, der brillierer mest ved dets fravær på Countach LPI 800-4. Lamborghini vil naturligvis påstå, at den originale Countach ikke havde hækspoiler, men at den først kom på de senere modeller. Men jeg husker faktisk ikke, at have set en eneste plakat af en Countach uden hækspoiler … nogensinde.
De legendariske klap-lygter, som var mindst lige så vigtig som hestekræfter tilbage i især 80’erne, har heller ikke overlevet på Countach LPI 800-4. Dog har fronten fået en dosis Countach DNA tilført og man kan næsten høre Porsche-ingeniørerne forklare Lambo-folket, “Aber Valentino, die Klappen-Beleuchtung ist nicht Form fölgen Funktion….“
Set bagfra genkendes flere design-detaljer fra de gamle Countachs. Især formen på lygterne, der selvsagt har fået alt hvad den kan trække af ny LED-teknologi, men utvivlsomt hylder forfaderen. Også de ikoniske gæller over glas-motorhjelmen tager man ikke fejl af. Mere Countach’sk bliver det næppe.
Motoren har stadig V12, puhhhhha…
Gudske-tak-og-lov har Countach LPI 800-4 stadig en ulm V12 under glashjelmen. Naturligvis er der også en elmotor et sted (faktisk monteret direkte på gearkassen), men den er der kun fordi at EU’s bureaukrater ellers ville få et føl.
V12-motoren er på 6,5 liter og yder 780 hk ved 8.500 o/min, som i den vildeste Aventador. Momemtet er på 720 Nm ved 6.750 o/min. Elmotorens 34 hk og 35 Nm oveni giver kun et ekstra spark, ikke noget fis med at kunne trille lydløst afsted. 0-100 km/t tager 2,8 sekunder, 0-200 km/t sølle 8,6 sekunder og festen stopper først ved 355 km/t.
Gearkassen er en 7-trins ISR, dvs. en manuel gearkasse med en enkelt kobling, men med automatiske skift. Ikke lige så brutal som en sekventiel-gearkasse, ikke lige så hurtig som en dobbelt-koblings transmission, men nok det rigtige valg til en voldsom V12. Jeg husker, at jeg ikke var specielt imponeret over gearkassen i Lamborghini Aventador, men mon ikke den er blevet forfinet en del siden da?
Kræfterne kommer effektivt i asfalten via et Haldex 4-hjulstræk. Vægten (tør) er 1.595 kg, hvilket giver 1,95 kg pr hk. Hele drivlinen er iøvrigt den samme, som en anden Avendator-baseret special-udgave; Lamborghini Sián FKP 37.
Countach LPI 800-4 er måske ikke en “rigtig” Countach, men kan man andet end beundre en smuk kraftfuld sportsvogn med en rigtig V12-motor som hjerte? Hvem ved hvor længe det bliver en mulighed, så det er et kæmpe high-five her fra…
Se flere billeder af Lamborghini LPI 800-4 herunder: