Få biler har lige så høj kultstatus som BMW M3 blandt bilentusiasterne. Og med god grund. For M3 har altid været lidt af en schweizerkniv, der både klarede rollen som familiebil (ihvertfald hvis du valgte den med bagdøre!) og hårdkogt racerbil. En ulv i fåreklæder hvis vi skal hive en kliché frem. Mange M3-fans sværger til den klassiske rækkesekser som lå i både E36- og E46-udgaverne, men efter denne signatur for et par år siden kørte den forrige M3 (E90), der har den herlige 4-liters V8-sugemotor under potensbulen, på utallige runder på Nûrburgring, er det dén M3 Motorcar er helt tosset med.
Der er altså utrolig meget at leve op til for den nye M3 (som i øvrigt nu hedder M4 i coupé-udgaven), og Motorcar er langt fra de eneste, der ikke er helt overbeviste om, at den nye 3-liters 6-cyl. rækkemotor med biturbo nogensinde kommer tæt på den eufori den gamle V8’er skabte. Men specifikationerne på den nye M3 ser ikke desto mindre fantastiske ud – og BMW’s M-afdeling lover, at den nye M3 på alle punkter er bedre end forgængeren.
Forventningerne er derfor tårnhøje da jeg tager plads bag rattet af den nye M3. Udefra ser den sindssyg godt ud – og det indvendige er også nydeligt, men giver nu mere indtryk af familiebil end racerbil. Der er naturligvis M-features hist og her, der afslører for kenderne, at denne bil er noget ganske særligt. Jeg har sat alle indstillinger (motor, styretøj og gearkasse har hver tre indstillinger) i de mest dynamiske, og tractioncontrol er i M-mode, der skulle være temmelig mådeholden i dens indgriben.
Ganske som forventet savner jeg alt ved den gamle V8-monstermotor allerede inden alle seks stempler har sat skub i krumtappen. Rækkesekseren snerrer ikke nær så brutalt som V8’eren og lyden er kunstig i mine ører (den er faktisk kunstig da motorlyden akustisk forstærkes gennem højttalersystemet). Udfra lyder den bedre.
Det kan godt være, at den nye motor vejer mindre, bruger mindre benzin (ok, V8’eren var temmelig tørstig) og har et moment som et godstog. Men jeg er en V8-mand! Allerede ved første acceleration blinker ESC-ikonet dog som et andet diskotek. Du skal i hvert fald ikke være i tvivl om at BMW M3 er hurtig. DKG-dobbeltkoblingsgearkassen (manuelt gear fås heldigvis også) knalder ubarmhjertlig et nyt gear ind hurtigere end du kan nå at blinke. Ingen tvivl om at ens kørekort lever livet farligt i M3’eren. Mest af alt fordi du ikke mærker farten på samme måde som når en 4-liters V8’er brøler dig ind i hovedet. Rækkesekseren med to turboer anstrenger sig jo dårligt nok og behøver ihvertfald ikke komme tæt på det røde felt før de første klip i kortet truer. Netop derfor styrer denne M3 direkte mod en racerbane.
Heldigvis har store effektive kulfiber-bremserne for første gang fundet vej til M3, hvilket gør, at du ikke længere behøver frygte bremseproblemer på trackdays. Turbomotorens monstermoment får til gengæld M-tractionsystemet til at lukke ned for morskaben ud af hver eneste kurve. Jeg beslutter derfor hurtigt, at sætte min lid til det fantastiske M-spærredifferentiale som er standard på en M3. Og det var en klog beslutning for først nu vækkes der lidt M-vildskab. Med det brutale moment (550 Nm fra blot 1,850 o/min) skal der ingenting til før M3’eren sendes sidelæns ud af kurverne. Men kombinationen af det geniale M-diff og et lynhurtigt styretøj gør det ligeså nemt at drifte M3 som at skifte hjul. Det tager ikke mange omgange før jeg har glemt alt om det manglende V8-soundtrack og bare sidder og nyder bilen med et fjoget grin.
En ting kan vi dog hurtig slå fast. Den nye M3 nipper ikke just til de oktanfyldte dråber når du er gavmild med den højre pedal. I forhold til den gamle V8-slubbert er den nye lige så tørstig når det går vildt for sig. Til hverdag er sagen måske lidt anderledes. Men så igen – det er jo aldrig rigtig hverdag i en M3 vel…
Modelinfo:
6-cyl, 2.979 ccm, biturbo
431 hk ved 5.500 o/min
550 Nm ved 1.850 o/min
Topfart: 250 km/t
0-100 km/t: 4,1 sek.
Køreklar vægt: 1.635 kg
Pris: 1.614.571 kr.