Afløseren for den mægtige AMG SLS har været ventet med længsel (måske snarere frygt hvis du er et vist bilmærke fra Zuffenhausen) og på 2014 biludstillingen i Paris blev den nye Mercedes AMG GT endelig afsløret. Sportsvognen er helt nykonstrueret og i realiteten afløser AMG GT den legendariske SLS AMG Mågevinge som udgår af produktion, selvom GT er langt mindre. Chassiset er i aluminium og vejer 231 kg og GT er 455 cm lang, 194 cm bred og 129 cm høj. På papiret betyder det, at GT er 9 cm kortere, men lige så bred og høj som SLS – som ikke er nogen lille bil. Akselafstanden er 5 cm kortere end SLS (263 cm), mens den køreklare vægt er 1.615 kg.
GT har en ny, og naturligvis, håndbygget V8-motor med den interne kode: M178. Den har et slagvolumen på 3.982 cm3, 24 ventiler, direkte indsprøjtning, biturbo og tørsumpsmøring for en ensartet smøring af de bevægelige dele uanset G-påvirkning. Motoren kommer i to varianter:
– AMG GT med 462 hk ved 6.000 o/min og 600 Nm ved 1.600-5.000 o/min
– AMG GT S med 510 hk ved 6.250 o/min og 650 Nm ved 1.750-4.750 o/min.
0-100 km/t-tiderne er hhv. 4,0 og 3,8 sek. for GT og GT S, mens topfarten er elektronisk begrænset til 304 og 310 km/t. Selvom det er heftige præstationer kan du roligt forvente en Black Series-Edition med endnu vildere ydelse og præstationer ude i fremtiden.
AMG GT har et mekanisk spærredifferentiale som standard mens GT S har et elektronisk kontrolleret spærredifferentiale med endnu hurtigere reaktionstider. Elektronisk justerbar undervogn i tre trin er ligeledes forbeholdt GT S som standand.
GT S fås med aktive motor- og gearkasseophæng som ekstraudstyr. Det tillader komfortabel opførsel til daglig og et hårdere og sportsligere setup når du er i det humør.
Bremseskiverne foran måler 360 mm på GT og 390 mm på GT S. 402 mm kulfiberskiver fås i øvrigt som ekstraudstyr hvis du påtænker at afstaffe AMG GT for alvor. Dækstørrelsen er 255/35R19 for og 295/35R19 bag på GT mens GT S kører på 265/35R19 og 295/30R20.
Kabinen er inspireret meget af SLS AMG, og materialevalget er eksotiske materialer som nappalæder, kulfiber og aluminium i et væld af sammensætninger.
Hvis du spiller golf vil det desuden sikkert glæde dig, at bagagerummet har plads til 350 liter, hvilket er dobbelt så meget som i SLS.
Priserne på AMG GT er endnu ukendte, men forvent at de ender et sted mellem en Porsche 911 Carrera S og 911 Turbo.