Præcis som i Zuffenhausen taler General Motors, når det gælder Chevrolet Corvette, om en evolution frem for revolution. Du er derfor ikke i tvivl om, at det er den nye Corvette straks du ser den nye C7. Alligevel er det kun meget få dele der går igen fra C6, og ingeniørerne praler med at Corvette C7 på alle punkter er bedre, lettere, hurtigere og mere ”grøn” end foregængeren. Den almindelig C7 er sindsyg fed i sig selv og 6,2-liters V8’eren med 466 hk og 630 Nm har alle de muskler en normal person nogensinde vil få brug for. Motorcar har kørt den og vi er ellevilde.
Men for dem der ikke er helt “normale” findes en særlig Corvette. Z06 er blandt kendere og Corvette-connoisseurs kult som en 911 GT3 er det hos Porsche. Og den nye C7 Z06 er vildere end ever…
Den har ikke længere en stor 7-liters V8 men er derimod downsized til 6,2 liter (ligesom en normal C7). Eller – downsized er nok det forkerte udtryk! Monteret med en nyudviklet Eaton kompressor på 1,7 liter og med op til 20.000 o/min yder Z06 nemlig 650 hk. Motoren er i aluminium og har både advanceret ventilstyring, cylinderfrakobling og tørsumpsmøring. I forhold til Corvette C7 har motoren andre topstykker, indsugningsventiler af titanium, stærkere plejlstænger, højere kompression, smedede stempler og manifold i rustfrit stål. Forbruget er bedre end i forgængeren men den nye super-vette er langt hurtigere.
Z06 er markant bredere end den normale C7. Hele otte cm bagtil og godt 5,5 cm foran. Med bredere sporvidde æder Z06 kurver til morgenmad – og de mange spoilere sørger for masser af downforce så biddet i asfalten er så effektivt at der næsten kommer ridser. De klæbrige Michelin dæk er ligeledes en faktor. Pilot Super Sport dæk er standard men tilvælg Z07 Performance Pakke og gummiet opgraderes til Michelin Pilot Sport Cup dæk, size 285/30ZR19 for og 335/25ZR20 bag. Med pakken kommer også gigantiske Brembo kulfiber bremser på 390 mm.
Med Drive Mode Selector køreprogramsvælgeren kan du vælge mellem fem motorstyringsprogrammer, ligesom den adaptive undervogn og spærredifferentialet lader sig justere med den store drejeknap mellem sæderne. Faktisk er der hele 12 parametre du kan indstille på hver fem forskellige måder. Z06 fås enten med 7-trins manuel gearkasse, der selv kan give automatisk mellemgas ved nedgearinger, eller en 8-trins automtatgearkasse, hvor du så har skiftepaler bag rattet, og som skulle være lige så hurtig som Porsche’s PDK-dobbeltkoblingstransmission. En manuel gearkasse i en 650 hk sportsvogn er efterhånden helt og aldeles uhørt! Hatten af for det og det vidner lidt om at Z06 er særdeles hårdkogt herrevogn. Gearkassen har iøvrigt dens egen oliekøler.
Z06 fås i øvrigt for første gang som cabriolet. Alurammen i den nye C7 er nemlig så stiv at man har kunne lave en åben version uden at gøre den voldsom tung med en masse forstærkninger. Faktisk skulle den åbne C7 Z06 være 20 procent stivere end den gamle Z06 Coupé.
Z06 lanceres i starten af 2015 så prisen kender vi ikke endnu. Men i forhold til performance og præstationer bliver den billiger end alt andet i den katagori. Så C7 Z06 ligner vel lidt et mareridt for bosserne i Maranello og Zuffenhausen – men en drøm for alverdens sportsvogns-entusiaster…