Den nye Audi S4 Avant er svaret på dine bønner når du vil køre lynhurtig sportsvogn, men også lige har børn, hund eller blot en frue der shopper totalt amok. Her er plads til det hele og du kan alligevel køre fra det meste. Og med adaptiv undervogn indstiller du bare om du er på vej i børnehave med ungerne, på søndags-picnic med fruen eller til trackday med gutterne. Kun et par S4 emblemer og de 4 afgangsrør bagtil afslører, at her er tale om en ulv i fåreklæder, en rigtig giftig en af slagsen.
Motorcar blev inviteret til at testkøre en spritny Audi S4 Avant i Tyskland. Planen var at tage den ud på et par runder på Nordsløjfen. Det ku vi jo ikke sige nej til. På vej mod Eifel bjergene fik vi rig lejlighed til at mærke S4´erens talenter på autobahn. Det er en fantastisk rejsevogn – så er det sagt. Om du vil cruise eller flyve afsted – S4´eren følger dit mindste vink og klarer alle discipliner til UG.
Vores bil var med manuel gearkasse og havde før omtalte adaptive undervogn, Audi drive select og sportsdifferentiale monteret. Det er ekstra udstyr, men det må du ikke snyde dig selv for. Du kan vælge mellem indstillingerne comfort, auto og dynamic, og med et tryk på en knap strammes, eller slækkes, speederrespons, gearskift og undervogn så det passer til dit mood og omgivelserne. Det virker fremragende og kan næsten ikke være nemmere – det skulle da være hvis fabriksindstillingerne bare var sat til dynamic, som du efter al sandsynligvis alligevel kører med 99% af tiden.
Motoren fra sidste S4 er, ligesom så mange andre motorer i disse tider, blevet offer for downsize-trenden. Så den herlige 4.2 liters V8 er erstattet af en V6 på kun 3 liter. Men inden du fælder en tåre så vid, at momentet faktisk er steget til kolosale 440 Nm, at lyden er sublim og næsten minder om en 911´er og at du har 333 hk til rådighed som gør en 0-100 tid på kun 5.2 sekunder mulig. Kræfterne er tilgængelige allerede ved lave omdrejninger pga. kompressoren og lyden forvandler sig fra en dyb rumlen til en hidsig snerren jo flere omdrejninger du serverer. Det er downsizing når det er bedst. Men de lovede 10,3 km/l skal du nok ikke sætte næsen op efter, ihvertfald ikke hvis du gerne vil mærke S4´erens kvaliteter.
Kabinen er i vanlig Audi stil super lækker. Testbilens røde lædersæder var nok ikke lige den farvekombi vi selv havde valgt, men kvaliteten fejlede ikke noget. Instrumenterne sidder lige hvor de skal, sæderne støtter perfekt, rattet er skønt at holde om og alt har en detaljegrad og finish som du ikke finder i mange andre biler. Interiør, det kan de altså bare hos Audi.
Hvordan kører den så?
“Langsom ind, hurtigt ud” siger racerkørerne, og få biler kommer så hurtigt ud af svinget som en S4. Kompressor motoren leverer kræfterne fra 2900-5300 omdr./min. så det er næsten ligegyldigt hvilket gear du er i. På vej ud af svinget lader du højre fod synke i bund og lader Quattro all-wheel-drive systemet og sports-differentialet tage sig af resten. Det er forbandet effektivt og du bliver raketeret ud af svinget. Og sports-differentialet lader dig endda powerslide når du rigtig går til makronerne.
Motorcar så naturligvis virkelig frem til at presse S4´eren på Nordsløjfen og rigtig udfordre den. Vi havde kun et par timer dernede men det burde jo også række så rigeligt. Bedst som vi står i billetkøen sker der et større uheld, og vi får den nedtrykkende besked at banen er lukket af resten af dagen. Det er super ærgerligt og der holder mange fine biler der må køre slukøret hjem denne dag.
Motorcar giver jo ikke sådan op og næste dag har vi, via et par gode kontakter, fået adgang til et stykke lukket vej, der byder på fantastiske svingkombinationer og dermed den bedst tænkelige legekammerat til S4´eren.
Med alle indstillinger i dynamic er S4´eren på dette stykke vej nærmest magisk. Sørger du for ikke at komme alt for hurtigt ind i svinget, er der ingen antydning af understyrring. Fuld gas ud, derimod, bliver belønnet med en dejlig ukompliceret og villig bagende.
Gearskiftet er hurtigt og præcist og du har kraftoverskud op igennem alle gearene. Vi formår ikke rigtig at stresse bremserne på dette lille stykke vej. Den bremser fremragende og umiddelbart er der ikke noget der indikerer, at bremserne ikke kan klare en trackday uden problemer. Men så igen, den er jo ikke nogen letvægter. Køreklar vægt opgives til 1705 kg.
Konklussion
Audi S4 Avant er en fantastisk allrounder. For at få det bedste ud af den, skal du dog tilvælge drive select og sports differentialet, og så når prisen altså op meget tæt på en million. Men kigger du bil i denne prisklasse og vil have en bil der mestrer alle discipliner, lige fra familie stationcar til hårdkogt racer, fra langturs cruiseren til sportsvognen du vil elske på de små veje. En bil der oser af kvalitet og design og både byder på plads og performance, ja så er der faktisk ikke mange konkurrenter.
Specs:
Motor: V6, 3000 ccm
Ydelse: 333 hk
Moment: 440 Nm/2900-5300 omdr.
Tophast: 250 km/t
0-100: 5,2 sek
Vægt: 1705 kg
Forbrug: 10,1 km/l
Pris: Fra 925.176 kr.