Den helt nye Ford Mustang (som du kan læse mere om her) har allerede begejstret motorentusiasterne verden over. Men Mustangens ærkerivaler, Camaro og Challenger, har et par hårdkogte track-udgaver: Camaro Z/28 og Challenger Hellcat, som Mustang GT ikke helt kan matche.
Det er der råd for. Ford har netop løftet sløret for den kommende GT350. En rå og særdeles baneorienteret ondskabsfuld Mustang, der får den forrige Boss 302 til at virke som en grønskolling. Og den var ellers vanvittig fed skulle vi hilse og sige!
For kendere har GT350-betegnelsen en helt særlig betydning. Det kan du f.eks. læse mere om her. Men vi er sikre på at den afdøde legende, Carroll Shelby, ville juble og sige: Howdy howdy .. hvis han kunne se den nye GT350, og ikke mindst høre den.
For den nye 5,2-liters V8 (naturligvis en sugemotor uden kompressorpjat eller turbo) yder over 500 hk og er Ford’s mest powerfulde sugemotor nogensinde. V8’eren brøler så meget at selv en C63 AMG lyder lidt forkølet. God damn…
Som vi allerede ved har den nye Mustang langt mere avanceret teknik end nogen tidligere Mustang, men GT350 tager endnu et kvantespring som få af de vildeste europæiske sportsvogne kan matche. F.eks er der adaptiv undervogn og en aggressiv bremsepakke fra Brembo. Resultatet er det Ford selv kalder: en allday trackdaybil som er street-legal – og komfortabel!
Den nye 5,2-liters suge-V8-motor gør brug af flere teknikker som man ellers typisk kun ser i racermotorer. Blandt andet en flat-plane krumtab, der gør en alternativ tændingsrækkefølge i de forskellige cylindre mulig. Sammen med avanceret topstykke-design og ventilstyring er Ford-ingeniørerne i stand til at hente mest mulig power ud af motoren uden at ty til trykfodring som kompressor eller turbo.
En letvægts 6-trins manuel gearkasse (halleluja) er koblet til et Torsen limited-slip-differentiale, som effektivt sørger for kræfterne kommer i asfalten.
Den nye Mustang model er allerede 28 pct. stivere end forgængeren, men GT350 er endnu stivere kva brug af kulfiber flere steder. Sporvidden er ligeledes bredere og affjedringen hårdere og højden lavere end en normal Mustang GT. Brembo har leveret 6-stemplede calipre der klemmer om gigantiske 394 mm skiver foran mens der er 380 mm og 4-stemplede calipre bagerst. Det er som på en racerbil – seriøst isenkram!
GT350 kører på ekstra stive 19″ letvægtsfælge, hele 10,5″ brede foran og 11″ bagerst. Klæbrig Michelin Pilot Super Sport er svøbt udenom. Den adaptive undervogn med MagneRide dæmpere justerer sig selv hvert 10. millisekund for maksimum performance.
Kabinen er naturligvis kører-orienteret og udstyret med dybe Recaro skålsæder, som kan holde dig fast i alverdens hårnål eller højhasighedskurve, samt et flat-bundet alcantara-rat. Kromdetaljer og blanke flader er desuden erstattet eller tonet ned for ikke at forstyre hårdkogt kørsel. Der er fem forskellige køreprogrammer at vælge imellem, som hver især ændrer på ABS, ESC-system, styretøj, speederrespons, MagneRide dæmpning samt udstødnings-vokal!
Say no more! Motorcar har en ny drømmebil….
Se og hør GT 350 i filmen nedenfor!